
 

1 
 

News Broadcasting & Digital Standards Authority 

Order No. 131 (2022) 

 

Order of NBDSA on complaint dated 30.11.2020 filed by Mr. Indrajeet 
Ghorpade against India TV, Aaj Tak, Zee News and Zee Hindustan 
regarding the media trial of Umar Khalid  
 
Since the complainant did not receive a response from the broadcasters, vide 
complaint dated 7.12.2020.  he escalated the complaint to the second level of 
grievance redressal, being NBDSA.   
 
Complaint:  
Violations by Zee Hindustan in the programme aired on 24.11.2020: 
The complaint is about the potential violations committed by the broadcaster while 
reporting about the supplementary charge sheet filed by the Delhi Police related to 
the Delhi riots accused, Umar Khalid. The complainant stated that the impugned 
broadcasts had violated: Sub-sections 4 and 6 of Fundamental Principles and Sub-
section 1 and 2 of Principles of Self-Regulation under NBSA's Code of Ethics.  
  
The complainant stated that the headline of the impugned programme from 2:17 
onwards stated, "It is time to destroy the tukde gang" and the tickers read, "The country will 
burn the plot of those who burnt Delhi", "Umar Khalid is the Mastermind of Delhi riots", "Umar 
wanted to burn Delhi?", "The masks of tukde-tukde gang is coming off", "Umar wanted to burn 
the capital of the country?", "CAA was an excuse, the goal was to burn the nation.". Thereafter, 
the anchor repeated the above tickers and headlines through his speech and stated, 
"It is now clear that JNU's liberal gang member Umar Khalid is the Mastermind behind the plot 
to destroy and burn the country." From 6:20 onwards, the anchor said, "Umar Khalid is 
part of the liberal gang that is always engaged in anti-national activities." Further, even the title 
of the YouTube video read "Delhi Riots big expose - Umar Khalid, Sharjeel Imam's plan". 
 
The complainant stated that the impugned programme neither presented the version 
of Umar Khalid/his lawyer/ his representative nor did it air the response from any 
of the persons who were critical of how the Delhi Police had responded to the riots 
and carried out the investigation. In the programme, allegations had been portrayed 
as facts and charges as an act of guilt. Additionally, the broadcaster inaccurately used 
the term 'tukde-tukde gang' to describe Umar Khalid and others who hold liberal 
views, despite the clarification issued by the Ministry of Home Affairs, while 
responding to an RTI query, that there was no 'tukde tukde gang'. 
 
The complainant alleged that the channel had by airing headlines “destroy the 'tukde 
gang'”, attempted to make a call for violence against Umar Khalid and all those who 
held liberal views. It was relevant to note that Umar Khalid had already escaped an 



 

2 
 

assassination attempt once, and such headlines posed a real danger to his life and the 
lives of others who hold liberal views. 
 
Violations by Zee News in the programme aired on 24.11.2020:  
The complainant alleged that the broadcaster had, by airing the impugned 
programme about the supplementary charge sheet against Umar Khalid, violated the 
NBSA's Code of Ethics. During the impugned broadcast the headline "Remote-
controller of Delhi Riots" was aired along with a picture of Umar Khalid. Further, 
following tickers were also aired during the impugned programme which stated, 
"Umar Khalid plotted the Delhi riots", "Conspiracy to form Muslin-nation by causing Delhi 
riots?", "Those called Intellectuals are making plans of riots?", "He burnt Delhi, he is not a 
comrade, he is a rioter", "Citizenship an excuse, goal was to burn the nation?" 
  
Apart from the headlines and ticker mentioned herein above, the complainant stated 
that the anchor also made several remarks during the impugned programme, 
namely:- "We kept saying Delhi riots was an excuse, the real plan was to destroy the nation", 
"Delhi riots wasn't a coincidence, but a planned act?", "Delhi riot was a plot to make a Muslin-
nation?", "Those called Intellectuals are making plans of riots?", "Khalid is guilty for causing riots 
in Delhi?". The anchor then proceeded to host a debate in which he stated, "To me, 
Delhi riot seems like the tip of the ice-berg, in 2016 the plan was made, Delhi riots were remote-
controlled", "Asgar saab aren't you ashamed that in your name, in the name of innocent Muslims 
of Shaheen Baug, Umar Khalid got a crowd from outside to break India and used Delhi riots? It 
is clearly written on the charge sheet. Are you ashamed you supported these people?". "I am ashamed 
that a man planned riots since 2016 and caused the riots in Delhi and says I will destroy India 
and make a Muslim-state. I am ashamed." 
 
Further, when a panellist asked the anchor, "Is your name Sachin Arora or Honorable 
Justice Sachin Arora" while criticizing him for treating the charge sheet as a verdict, 
the anchor responded, "Toh kya aarti utare?!". He continued saying, "rioters have been 
exposed, couldn't burn the nation." 
 
Thereafter, the panellist who requested the anchor to wait for the Court's verdict 
was muted from 16:04 onwards. Furthermore, in the programme, other panellists 
who supported the anchor's biased opinion were never muted and kept interrupting 
the others who were pleading not to pronounce guilt before the judgment of the 
Court. The panellist who was being interrupted even asked the anchor to intervene, 
but the anchor remained silent and allowed the interruptions, thereby not allowing 
all viewpoints to be fairly presented. Then the anchor said to one of the panellists 
who was muted earlier, "When Khalid comes out, hug him, take him to your house, feed him 
biriyani." Then he once again muted the panellist and allowed others who supported 
his opinion to speak. In his closing comments, the anchor also called one of the 
panellists a "partner in crime" with Umar Khalid.  



 

3 
 

In view of the above, the complainant, stated that the impugned programme had by 
portraying allegations as facts, charges as an act of guilt, by running a one-sided 
debate, disallowing alternative viewpoints, and vilifying the accused violated Sub-
section 4 & 6 of Fundamental Principles and Sub-section 1 & 2 of Principles of Self-
regulation of NBSA's Code of Ethics. 
 
Violations by Aaj Tak in the programme aired on 24.11.2020:  
The complainant stated that the headlines in the impugned programme read 
"Command of the movement (anti-CAA movement)...plan for a riot" and was accompanied 
by a picture of Umar Khalid and Sharjeel Imam. The complainant also highlighted 
several remarks made by the anchor and the reporter in the impugned programme. 
He stated that the anchor without mentioning the word charge sheet stated that 
"There's a big expose about the Delhi riots. 300 Bengali speaking women were used in the riots, 
brought in buses, they were wearing burkhas, they ate at Shaheen Bagh, all the planning was done 
by Umar Khalid.". It was only in the end that the anchor clarified that all this was 
mentioned in the charge sheet. Even the ticker read, "Why were 300 burkha clad women 
brought?", "Riot-planning in the name of protest?".  
 
The reporter in the impugned programme stated "Who was the Mastermind of Shaheen 
Bagh? Who plotted Delhi riots? We will give you the answers to these questions with proof.". 
meanwhile pictures of Umar Khalid and Sharjeel Imam were shown on the screen, 
and the ticker read "Umar Khalid is a terrorist?". The reporter further stated that "The 
so called intellectuals who used a protest as a shield to plot a riot have now been fully exposed" after 
which at 7:03, the anchor asked the reporter to inform its viewers about the facts of 
the Delhi riots.  
 
The complainant also highlighted the interaction between the anchor and the 
panellist, who opposed her point of view. The anchor tried to push her biased 
opinion by stating that "If you are refuting the findings of the police, then you tell us how the 
riots took place?". When one of the panellists mentioned the names Kapil Mishra and 
Anurag Thakur, the anchor interrupted the panellist by saying that "You are stuck on 
2 statements by them, did 2 statements lead to the death of so many? Who incited the people?". 
Furthermore, in the impugned programme, the anchor frequently muted the 
panellists opposing her viewpoint. 
 
In view of the above, the complainant stated that the broadcaster had, by portraying 
allegations as facts, charges as an act of guilt, by running a one-sided debate, muting 
alternative viewpoints, violated Sub-section 4 & 6 of Fundamental Principles and 
Sub-section 1 & 2 of Principles of Self-regulation of NBSA's Code of Ethics. 
  
Violations by India TV in the programme aired on 25.11.2020  
The complainant stated that the anchor started the show by stating, "Today I will tell 
you the full truth of the conspiracy of Delhi riots, complete facts. The evidence has come out today. 



 

4 
 

Who were the actors involved, who were the people behind the conspiracy, Delhi police has exposed. 
With evidence, they have been exposed". In the impugned programme, the ticker read, 
"Who burnt Delhi in the name of traffic jam?", "Jamia, Shaheen Bag, Jafarabad, Riots Gang 
exposed", "Explosive revelation on Umar Khalid, Sharjeel Imam", "Big expose on the mastermind 
of Delhi riots", "Riot-plan exposed, with evidence" and in the name of Muslims, Umar-Sharjeel 
plan riot", "The secret message of Shaheen Baug has been decoded".  
 
Further, the headline in the impugned programme stated "Who is the mastermind of 
Delhi riots?" and was accompanied by a picture of Umar Khalid and Sharjeel Imam 
at the top. The title of the YouTube video stated, "How Sharjeel Imam, Umar Khalid 
plotted violence in Jamia, Shaheen Bagh, Aligarh over the volatile issue".  
 
The complainant submitted that in the impugned programme, the broadcaster 
neither presented a response from Umar Khalid, his lawyer or his representatives 
nor did it air response from any of those who were critical of the way Delhi Police 
had responded to the riots and were carrying out the investigation. The complainant 
further submitted that the broadcaster had attempted to portray allegations as facts 
and charges as an act of guilt through the programme. 
 
In view of the above, the complainant stated that the broadcaster had violated Sub-
sections 4 & 6 of Fundamental Principles and Sub-sections 1 & 2 of Principles of 
Self-regulation of NBSA's Code of Ethics.  
 
Reply dated 7.12.2020 by India TV to the complainant: 
The broadcaster stated that a perusal of the contents of the complaint revealed that 
the complainant had either not watched its telecast or had misunderstood its 
contents. The broadcaster submitted that it had merely reported the contents of the 
charge sheets filed by the police authorities and the outcome of the police 
investigation. The programme did not travel beyond the charge sheets filed by the 
Police or assert any facts or conclusions not found in the charge sheets. Therefore, 
no question of violation of any of the NBSA's guidelines or rules, as alleged in the 
complaint arose.    
 
Reply dated 18.12.2020 by Aaj Tak to the complainant: 
The broadcaster submitted that the impugned broadcast in relation to CAA 
Agitation was aired based on the inputs received from highly credible sources of 
Special Cell, Delhi Police and on the contents of the charge sheet as filed by Delhi 
Police in the Delhi Riots wherein the Delhi Police had themselves invoked the anti-
terror law in the charge sheet against Umar Khalid and Sharjeel Imam. 
 
The broadcaster submitted that the debate aired by the broadcaster was neither one-
sided nor were alternative viewpoints made by the panellist muted. The debate was 
entirely unbiased, and the views and inputs/submissions of all the panellists were 



 

5 
 

taken into consideration. However, it stated that one of the panellists on the debate 
Mr. Suneet Chopra was muted as he interfered a couple of times when the other 
panellists were asked for their views on the debate topic, despite several requests by 
the anchor to allow the other panellists to present their views.  
 
Reply dated 24.12.2020 by Zee News to the complainant: 
The broadcaster stated that the complainant had raised various false, frivolous, 
unsubstantiated and motivated allegations against the contents of its programme 
'Taal Thok Ke' aired on 25.11.2020. In the impugned programme, it stated that it had 
fairly reported the allegations levelled against the former JNU student leader Umar 
Khalid and Sharjeel Imam by the Special Cell of Delhi Police in its supplementary 
charge-sheet filed in a case related to the alleged conspiracy in communal violence 
in North East Delhi in February 2020 and in no way violated any of the Guidelines 
or Code of Ethics and Broadcasting Standards 
 
The broadcaster denied the allegations of media trial of Umar Khalid and Sharjeel 
Imam in the Delhi riots case levelled in the complaint. It reiterated that in the 
impugned programme, it had fairly and objectively reported the fact of filing of 
supplementary charge-sheet by Delhi Police against Umar Khalid and Sharjeel Imam 
and also reported the findings contained in the said supplementary charge sheet and 
the evidence collected by Delhi Police. In the programme, it had conducted a 
debate/discussion with panellists on various important questions arising from the 
allegations contained in the Supplementary Charge sheet. Its reportage was 
completely fair and objective and was aired without any preconceived notion or 
biased. The panellists were given a fair chance to present the views of both sides, 
and therefore, the allegations levelled against it for conducting a biased and one-
sided debate were completely false and baseless. 
 
The broadcaster stated that nowhere in the impugned broadcast it had attributed 
guilt or formed a conclusive opinion against Umar Khalid and Sharjeel Imam. Its 
entire reporting was based on the findings recorded in the Supplementary Charge 
Sheet filed by Police in the case. Further, during the broadcast, even a copy of the 
said Supplementary Charge Sheet was shown. The broadcaster stated that the 
complainant had miserably failed to show how and in what manner the impugned 
broadcast amounted to a 'media trial' and interfered with the administration of 
justice. The impugned news programme was part of legitimate and lawful 
investigative journalism and was based on reliable and authentic sources. Nothing 
was published or telecast in the impugned programme, which in any manner created 
a substantial risk of obstructing, seriously impeding or prejudging the due 
administration of justice. 
Furthermore, the broadcaster stated that freedom of press is the cornerstone of our 
democracy and therefore the primary function of the press is to provide 
comprehensive and objective information on issues, including the events related to 



 

6 
 

the police investigation of criminal cases involving larger public interest. The 
taglines/tickers used in the programme were based on the evidence collected and 
findings recorded by Delhi Police in its supplementary charge-sheet, and none of the 
tagline/tickers was aired to suggest the guilt of the accused persons. The broadcaster 
stated that the taglines were used only to raise the question as to whether Umar 
Khalid and Sharjeel Imam were the masterminds behind the incidence of riots that 
took place in North East Delhi in February 2020. The allegation that the impugned 
programme portrayed allegations as facts and charges as an act of guilt was false. 
 
The broadcaster submitted that citizens have a right to be informed of the findings 
recorded by Police in the charge sheet. Further, it stated that it was a matter of record 
that Umar Khalid and Sharjeel Imam, along with others, are accused of hatching a 
conspiracy to cause riots in Delhi, and the Delhi Court also took cognizance of the 
charge sheet filed by the Delhi Police accusing Umar Khalid and Sharjeel Imam as a 
master-mind. In view of the aforesaid facts, as a responsible media house, it had 
conducted a fair and transparent debate/discussion on the allegations levelled by 
Police in its investigation report while displaying a copy of the charge sheet on the 
screen on a number of times. It neither pronounced anyone guilty of committing 
any offence nor had any intention to do anything which may cause interference in 
the administration of justice. Mere discussion/debate on the police report cannot be 
said to have given a 'conclusive opinion' or conducted a 'media trial', and the 
aforesaid debate/discussion was completely in the realm of 'press freedom' defined 
by various courts of the country.    
 
The broadcaster stated that the allegation that the panellists who supported the 
anchor's opinion were never muted is completely baseless, false and hence denied. 
That each and every participant on the impugned programme was given a fair and 
reasonable chance to speak without any biases, and further, the allegation that the 
anchor had intentionally muted Mr. Syed Abbas was also completely false. The 
broadcaster stated that during a debate programme, the voice of the panellists is 
required to be muted so that the viewers can clearly listen to the opinion from both 
sides without interruption. Thus, the allegations levelled by the complaint were 
completely baseless and false. 
 
The broadcaster further submitted that the impugned broadcast was balanced, fair, 
neutral and objective and was in accordance with NBA/NBSA guidelines and 
journalistic ethics, and the allegations raised in the complaint against the broadcaster 
were completely false and hence denied. 
 
Reply dated 24.12.2020 of Zee Hindustan to the complainant: 
With regard to the said complaint, the broadcaster reiterated its submissions made 
in respect of the complaint against Zee News. It stated that the complainant had 



 

7 
 

raised various false, frivolous, unsubstantiated and motivated allegations against the 
contents of its programme aired on Zee Hindustan on 24.11.2020.  
 
With respect to the allegation that the anchor stated that "it is now clear that JNU's 
liberal gang member Umar Khalid is the master-mind behind the plot to destroy and burn the 
country", the broadcaster stated that the aforesaid version was completely based on 
the charge sheet filed by the Delhi Police and immediately after stating the aforesaid, 
the anchor categorically stated and clarified that as per the investigation done by 
Delhi Police, Umar Khalid is the master-mind of the incidence of violence. After 
referring to the charge sheet, the anchor read out the findings of the Delhi Police 
recorded in the charge sheet. Thus, in the entire programme, the anchor had referred 
to the 'charge sheet’ filed by the Police. 
 
Decision of NBSA on 18.2.2021 
NBSA considered the complaint, response from the broadcaster and viewed 
footage/CD of the broadcast.  NBSA noted that the present complaint relates to the 
media reportage of an ongoing criminal investigation in the Delhi Riots. NBSA 
decided that the guidelines laid down by the Hon'ble High Court of Bombay in the 
matter of Nilesh Navlakha & Others. Vs. The Union of India & Others should be 
circulated to the broadcaster to ensure compliance while reporting on any ongoing 
criminal investigation/ related matters.   
  
NBSA also noted the objections raised by Zee News and Zee Hindustan on the 
failure on the part of the complainant to comply with requirements under Regulation 
8.1.1 and 8.4. It was brought to the notice of NBSA that the complainant had stated 
that he would not like to disclose his sensitive personal details to the broadcaster as 
he feared that he might face retaliation from the channel for repeatedly making 
complaints against them. NBSA noted the complainant's request and decided to 
dispense with requirements under Regulation 8.1.1, as the same were available with 
the Authority. 

The Authority held that as far as the declaration under Regulation 8.4 was concerned, 
the same was a mere procedural irregularity that could be corrected at any stage of 
the proceeding. Nonetheless, NBSA decided that the complainant should be 
directed to comply with the requirements of 8.4   after which the broadcaster and 
the complainant should be called for a hearing. 

In accordance with the directions of NBSA, the complainant submitted the 
declaration under Regulation 8.4. 
 
On being served with notices, the following persons were present at the hearing on 
16.7.2021: 
  
 



 

8 
 

Complainant:  
Mr. Indrajeet Ghorpade  
 
Broadcasters:   
1. Zee Media Corporation Ltd. [Channels – Zee News, Zee Hindustan] 
Ms. Ritwika Nanda, Advocate  
Ms. Annie, Assistant Manager Legal 
 
2.Independent News Services Pvt. Ltd. [Channel: India TV] 
Ms. Ritika Talwar, Legal  
Mr. Rohan Swaroop, Advocate  
 
3.TV Today Network Ltd. [Channel – Aaj Tak] 
Ms. Meenakshi Midha, Advocate  
Ms. Pritika Juneja, Advocate    
 
Submissions of the Complainant   
The complainant submitted that in the impugned broadcasts allegations were 
portrayed as fact and charges as guilt; individuals involved were not provided equal 
opportunity to present their point of view. Further, the broadcasters had promoted 
or hindered one side of the controversial issue and failed to ensure that controversial 
subjects were fairly presented, and adequate time was allocated fairly to each point 
of view. In view of the above violations, the broadcaster submitted that the 
broadcasters had by airing the impugned broadcasts not only violated the Code of 
Ethics but also the Specific Guidelines Covering Reportage.  
 
Submissions of Zee News and Zee Hindustan 
Before proceeding on merits, the broadcaster made a preliminary submission on the 
maintainability of the complaint. The broadcaster brought to the notice of the 
Authority, that Mr. Umar Khalid, who was the subject matter of the impugned 
broadcast, had himself raised the issue of media trial in the District Court Delhi. 
That Orders dated 22.1.2021 and 2.3.2021 were passed in the matter by the Ld. 
CMM in Case FIR No. 101/2020 titled "State Vs. Umar Khalid" and by the Ld. 
Additional Sessions Judge, in SC No. 163/2020 titled "State Vs. Tahir Hussain & 
others". Further, it submitted that there is another matter pending in the Delhi High 
Court regarding the alleged leak of information pertaining to the Delhi riots case to 
the media by the Delhi Police. Therefore, the broadcaster submitted that since the 
matters are sub judice there may be possibility of conflict if an Order is passed by 
NBSA in the complaint.  
 
On the merits of the complaint, the broadcaster submitted that the present 
complaint had been filed against the contents of a programme aired on Zee News  
and Zee Hindustan on 25.11.2020 and 24.11.2020, wherein the channels had fairly, 



 

9 
 

impartially and objectively debated and reported about the supplementary charge 
sheet filed by the Delhi Police in respect to the accused, namely, Umar Khalid and 
Sharjeel Imam and the evidence collected by the Delhi Police. In the impugned 
programmes, the broadcaster submitted that it had not levelled any accusations nor 
has portrayed any charges as guilt or given conclusive findings on the same. It merely 
reported the allegations levelled in the charge sheet without any bias or prejudice. 
 
Further, the taglines/tickers used in the programme were also based on evidence 
collected and findings recorded  by   Delhi   Police in  its supplementary charge 
sheet. None of the taglines/tickers were aimed to suggest the guilt of the accused 
persons rather, they were used only to raise questions as to whether Umar Khalid 
and Sharjeel Imam are the masterminds behind the incident of riots that took place 
in North East Delhi in February 2020.  
 
In view of the aforesaid, the broadcaster submitted that the impugned programme 
is in conformity with the Code of Ethics and has not breached any of the Principles 
of Self-regulation and Fundamental Principles as alleged.  
 
Submissions of India TV 
The broadcaster submitted that the broadcast "Aaj Ki Baat" aired on India TV on 
November 25, 2020, merely reported on the contents of the charge sheets filed by 
the police authorities related to the Delhi Riots against Umar Khalid and Sharjeel 
Imam. The impugned broadcast did not include anything beyond the facts or 
conclusions mentioned in the charge sheet filed by the police authorities. This being 
the position, the broadcaster submitted that there was no question of violation of 
any of the NBSA's Guidelines or Rules, as alleged by the complainant. 
  
The broadcaster asserted that the anchor specifically mentioned prior to the 
commencement of the program that the information provided is solely based on the 
facts and conclusions of the charge sheet filed by the Police authorities. By relying 
on an isolated quote made by the anchor and not looking at the context of the entire 
news story, the broadcaster submitted that the complainant was attempting to 
present an incorrect view of the impugned news story.  
 
The complainant however submitted the impugned broadcast began with the anchor 
stating that "Today I will tell you the full truth, the full reality about Delhi riots conspiracy. The 
conspiracy that was hatched to defame India by inciting riots in Delhi during the visit of American 
President Donald Trump to India, the evidence of that conspiracy has come out today. Who were 
the actors involved, who were the people behind the conspiracy, Delhi police has exposed. With 
evidence, they have been exposed". Further, even the caption of the video uploaded on 
YouTube read "How Sharjeel Imam and Umar Khalid plotted the violence in Jamia, Shaaheen 
Bagh and Aligarh over…". 
 



 

10 
 

Submissions of Aaj Tak  
The broadcaster denied the allegations raised against it namely of portraying 
allegations as fact and charges as guilt; failing to provide individuals involved equal 
opportunity to present their point of view; and ensuring that controversial subjects 
are fairly presented, and adequate time is allocated fairly to each point of view. It 
submitted that the impugned broadcast "Halla Bol" aired on 24.11.2020 was on the 
anti-CAA protests and the alleged plan for riots. The broadcast was reportage and a 
debate over the supplementary charge sheet filed by the Delhi Police charging Mr. 
Sharjeel Imam and Mr. Umar Khalid for orchestrating the Delhi riots. 
 

The broadcaster submitted that the Constitution guarantees the media the freedom 
to inform, distil, and convey information, any attempt to deny the same should be 
frowned upon. Therefore, the broadcaster submitted that it is at liberty and even 
obligated, to report on matters of public and national importance, such as the Delhi 
riots. It was its duty to inform citizens about the findings recorded by Delhi Police 
in their charge sheet and that it is a matter of record that Umar Khalid and Sharjeel 
Imam have been accused and charged with hatching a conspiracy to cause and are 
masterminds behind the riots in Delhi. The impugned broadcast did not make any 
determination on the guilt or innocence of the accused and only disclosed details 
from the police charge sheet that was based on legitimate and lawful investigative 
journalism, with inputs from highly credible sources of the Special Cell, Delhi Police. 

The broadcaster asserted that it had hosted a fair and non-partisan debate on the 
allegations levelled by Police in its charge sheet. The headline stating that the 
‘commandeers of the anti-CAA movement (Sharjeel Imam and Umar Khalid) had also planned a 
riot’ was only representative of the allegations made in the charge sheet and, 
therefore, cannot be construed as a pronouncement of guilt. In fact, while the 
complainant had focused on the statement "300 bengali speaking women were used in the 
riots and brought in buses; they were wearing burgas... and all the planning was done by Umar 
Khalid" as being reflective of a determination of guilt, he had entirely missed the 
point that prior to this comment, the broadcaster made it clear through the graphics 
at 2:37 that certain allegations have been made in the charge sheet. 

Additionally, the headline was supplemented by the show hosts asking and not 
stating, "Kya Shaheen Bagh ke andolon ke daruan dilli dangon ki saazish rachi jaa rahi thi? 
Kya jinke hath mein andolan ki command thi unhone hi dangon ka plan tayaar kiya? The 
complainant's reference to the ticker "Umar Khalid is a terrorist?" also admittedly had 
a question mark at the end, making it clear that there was no determination of guilt, 
but rather an open question left for the viewers to decide. All the taglines/tickers 
used in the impugned programme were based on the information recorded by Delhi 
Police in its supplementary charge sheet. It is evidently clear that none of the 
taglines/tickers run on the impugned show were aimed to "portraying allegations as 
facts" or "charges as acts of guilt".  



 

11 
 

The broadcaster reiterated that there was clear and express references to the 
chargesheet throughout the programme and the  reportage was  accurate and 
balanced as prescribed in Clauses 1 and 2, of the Principles of Self-regulation.  

The complainant's allegation that the broadcasters reportage was violative of Clause 
4 of the Fundamental Principles of the NBSA's Code of Ethics and Broadcasting 
Standards is baseless, vague, and unsubstantiated. Merely broadcasting information 
about a "controversial" issue does not constitute violation of the clause, the reporting 
also needs to be "promoting or hindering a particular side". While the complainant focused 
on the anchor's statement at 7:03, he missed the preceding line of the anchor, where 
she asked the reporter "tell us the facts about Delhi riots" based on "jo yeh charge sheet se 
baat saamne aayi hai".  

The complainant's allegations against the panel are completely unsubstantiated. The 
programme had a diverse panel with representatives having differing political 
viewpoints and ideologies, which in fact, promotes neutrality.  

The broadcaster submitted that sometimes on television debates the voice of the 
panellist(s) is required to be muted so that the viewers can clearly listen to the 
opinion from both the sides without interruption, and, therefore, the allegation that 
the anchor had intentionally muted panellists is completely false.  

In view of the aforesaid facts and circumstances, the broadcaster submitted that the 
impugned broadcast was balanced, fair, neutral and objective and was in accordance 
with NBSA Code and Guidelines. 

 
Decision of NBSA at its meeting held on 16.7.2021 

NBDSA went through the complaints, response from the broadcasters and also 
considered the arguments of both the complainant and the broadcasters and 
reviewed the footage of the broadcasts.  
 
NBDSA noted that the subject matter of the impugned broadcasts which is raised 
in the complaints is not the subject matter in the Court proceedings. One complaint 
even stands disposed of and the matter is not pending any longer.  
 
NBDSA, therefore decided to hear the complaints on merits. Notice in this behalf 
shall be sent to the parties.  
 
On being served with notices, the following persons were present at the hearing on 
4.2.2022: 
 
Complainant: Mr. Indrajeet Ghorpade  
 
 



 

12 
 

Broadcasters:   
Zee Media Corporation Ltd. [Channels – Zee News, Zee Hindustan] 
Mr. Ritwika Nanda, Advocate 
Mr. Piyush Choudhary, Senior Manager - Legal 
Ms. Annie, Assistant Manager - Legal 
  
TV Today Network Ltd. [Channels– Aaj Tak] 
Ms. Vrinda Bhandari, Advocate 
Ms. Shiuli Bhattacharya, Legal Counsel 
Mr. Manish Kumar, Senior Executive Editor 

Independent News Services Pvt. Ltd. [Channel: India TV] 
Ms. Ritika Talwar, Legal head, India tv 
Mr. Tejveer Bhatia, Advocate 
 
Submissions of the Complainant:  
At the outset, the complainant reiterated the contents of the complaint and the 
submissions made during the hearing on 16.7.2021. The complainant submitted that 
the impugned broadcasts were not neutral, and there was a disproportionate 
allocation of time amongst the panellists in the broadcasts. Through the tickers, 
headlines and questions posed by the anchors, charges were presented as a fact. 
Further, the broadcasters had very tactfully added a question mark after such 
statements first to put out their own narrative, which was clear from the pictures of 
the alleged perpetrators who are under trial and the use of terms like "tukde tukde 
gang" and "mastermind" and then mitigate by claiming that they were merely asking 
questions to the viewers.  
 
Submissions of India TV: 
The broadcaster submitted that the two programmes impugned in the complaint 
were based on the charge sheet filed by the Police and accepted by the Court. In that 
charge sheet itself, both Umar Khalid and Sharjeel Imam were described as 
"mastermind of riots", and words used in the charge sheet were used by in the impugned 
programmes by exercising its editorial discretion. Further, it had attempted to 
contact both the accused persons; however, unfortunately, they were untraceable at 
that time. 
 
It submitted that the Delhi Riots and the consequent filing of the FIR and charge 
sheet were newsworthy events that were reported by the broadcaster. That from the 
complaint and the submissions, it appears that there are no allegations against the 
impugned programme apart from the contents thereof being defamatory.  
 
Submissions of Zee News and Zee Hindustan 
The broadcaster submitted that the complainant had filed the present complaint 
against two programmes aired by it in relation to the charge sheet filed by the Delhi 



 

13 
 

Police before the Hon'ble Karkardooma Court. That on the last date of hearing, it 
had presented an Order dated 2.3.2021, passed by the Hon’ble Court,  which had 
recorded the filing of the charge sheet and, wherein  informal observations on the 
issue of media trial and directions to  the broadcasters and news agencies to exercise 
caution regarding the publication were issued. Further, the broadcaster submitted 
that these publications were made in November and December 2020 and thereafter, 
the Hon'ble Bombay High Court had on 18.01.2021 issued detailed guidelines on 
media trial, and the matter had also been dealt with by the Hon'ble Karkardooma 
Court. The broadcaster stated that it has been complying with the aforesaid Orders 
and had not engaged in anything which may constitute a violation of these Orders. 
In so far as the impugned programme aired on Zee News was concerned, the 
broadcaster submitted that the programme was a panel discussion wherein four 
panellists were present and questions and statements based on the contents of the 
charge sheet were broadcast. Questions based on the Police observations in the 
charge sheet were also raised in the panel discussion. The broadcaster denied that 
there was any disproportionate allocation of time during the broadcasts.  
 
In respect of the objections raised by the complainant regarding the tickers aired 
during the impugned programme, the broadcaster submitted that they were 
specifically based on the statements made by the panellists during the discussion and 
the contents of the charge sheet.  
 
NBDSA questioned the broadcaster regarding its use of the headlines and tickers 
which read "It is time to destroy the tukde gang, "The country will burn the plot of those who 
burnt Delhi", "Umar Khalid is the Mastermind of Delhi riots", "Umar wanted to burn Delhi?", 
"The masks of tukde-tukde gang is coming off", "Umar wanted to burn the capital of the country?", 
"CAA was an excuse, the goal was to burn the nation.". In response, the broadcaster 
submitted that the aforesaid headlines were only an allegation and based on the 
charge sheet wherein it was stated that "Umar Khalid is the Mastermind of Delhi riots". 
NBDSA also questioned the broadcaster regarding the following statements "It is 
now clear that JNU's liberal gang member Umar Khalid is the Mastermind behind the plot to 
destroy and burn the country." "Umar Khalid is part of the liberal gang that is always engaged in 
anti-national activities" made during the broadcast. The broadcaster submitted that the 
impugned programme was for a duration of only 25 minutes and the aforesaid 
statements were only part of the ticker, which were based on charge sheet. That if 
one views the programme holistically, it would become clear that all the tickers aired 
during the programme stated "as per the chargesheet" .  
 
Submissions of India Today  
The broadcaster reiterated its broad submissions made during the hearing on 
16.7.2021. In response to the specific allegations made by the complainant, the 
broadcaster stated that the impugned programme was broadcast on 24.11. 2020, one 
day after the supplementary charge sheet was filed by the Police. Therefore it 



 

14 
 

submitted that the impugned programme was a discussion on the contents of the 
charge sheet. The broadcaster invited the attention of the Authority to time stamp 
9:35 of the impugned programme, wherein the reporter stated “let us see whether the 
chargesheet would be accepted by the Court”; therefore, the broadcaster submitted that there 
was no affirmation of the charge sheet in the broadcast as alleged.  
 
The broadcaster denied the allegation of the complainant that the anchor started the 
programme by saying, "There's a big expose about the Delhi riots. 300 Bengali speaking 
women were used in the riots, brought in buses, they were wearing burkhas, they ate at shaheen 
baug, all the planning was done by Umar Khalid" without mentioning the word charge 
sheet, and that it was only, in the end, did she mentioned that her statements were 
based on the charge sheet. The broadcaster submitted that the anchor in the 
impugned programme repeated the statement that the allegations made in the 
programme were based on the charge sheet multiple times during the broadcast. 
Further, the same was also prominently displayed in the ticker, which was 
continuously aired during the impugned programme.  
 
In response to the complainant's allegation that the anchor during the impugned 
programme incorrectly stated that the charge sheet was made by "Special Court" and 
then corrected herself by saying "Special Cell" without mentioning which 
organization the Special Cell belonged to, the broadcaster submitted that there is a 
general understanding amongst the public that Special Cell referred to the Special 
Cell Delhi Police. In any case, it was not aware of the violation committed by it 
merely mentioning Special Cell during the broadcast.  
 
The questions "Who was the Mastermind of Shaheen Baug? Who plotted Delhi riots? We will 
give you the answers to these questions with proof", were raised based on the charge sheet, 
which was also highlighted in the headlines aired during the programme.  
 
During the programme, the anchor referred to Sharjeel Imam as an accused and 
explicitly questioned the evidence that the investigation agencies had against Umar 
Khalid, thereby making it clear that it was the evidence of the investigating agencies. 
During the programme, no reference was made to the Tukde Tukde Gang.  
 
The broadcaster submitted that the complainant had cherry-picked statements made 
during the impugned programme, that while the anchor does at 7:00, state "tell us the 
truth about Delhi riots.", however, the anchor specifically stated that the truth of the 
Delhi riots has to be adjudged based on the charge sheet filed by the investigating 
agencies. 
 
Furthermore, the broadcaster submitted that in the impugned it had conducted a 
debate/discussion with the panellists on the important questions that arose from the 



 

15 
 

allegations contained in the Supplementary Charge sheet and the panellists 
participating in the programme  were given a fair chance to present their views.  
    
In response, the complainant submitted that reliance on the supplementary charge 
sheet was flawed as it implied to the viewers that the contents of the charge sheet 
were facts when in reality, the same had not been proven in a Court of law.  
 
Decision 
NBDSA looked into the complaints, response from the broadcasters and also gave 
due consideration to the arguments of the complainant and the broadcasters and 
reviewed the footage of the broadcasts.  

At the outset, NBDSA noted that the common thread in the complaints filed against 
the four channels, i.e., Zee News, Zee Hindustan, India TV and Aaj Tak was the 
alleged media trial conducted by the channels against Umar Khalid in the Delhi riots 
investigation. Having considered the broadcasts in their entirety, NBDSA observed 
that the thrust of the programmes was on the discussion of the allegations 
made/contents of the supplementary charge sheet filed by the Special Cell, Delhi 
Police before the Hon'ble Karkardooma Court. At the same time, the NBDSA also 
finds that there is some variation in the contents of the programmes aired by these 
channels. Allegations in the complaints are considered, keeping in mind the contents 
of each of the programmes and the tenor thereof.  
 
A general comment which NBDSA wishes to make is that the media has the freedom 
to report on any subject matter concerning public interest. It is a fact that riots took 
place in Delhi. It is also a fact that Umar Khalid was arrested by the Police, and the 
Police have filed a charge sheet alleging that Umar Khalid was the mastermind 
behind these riots. It can also be assumed that these riots would amount to anti-
national activities. Therefore, airing  news on the channel about riots and about the 
alleged involvement of Umar Khalid as per police report was within the rights of the 
news channels. However, an important question that arises at this stage is whether 
the media has the right to treat the police report as gospel truth and on that basis, 
proceed to discuss the programme as if charge of inciting violence leading to riots 
stands proved against Umar Khalid? Obviously, that is not permissible and if the 
media proceeds on the basis that investigation into the matter by the Police and 
stating that there is sufficient evidence against Umar Khalid is to be considered as 
charges having been proved against Umar Khalid, that would amount to trial by 
media and holding a person guilty of charges even when it is yet to be proved in a 
court of law. Had the panel discussion been confined within the realm of allegations 
against Umar Khalid as per Police viz. the police charge sheet has indicted Umar 
Khalid with categorical clarification that these are only charges which are yet to be 
proved before the court of law, that would have been permissible being in the realm 
of journalistic freedom which is guaranteed under Article 19(1)(a) of the 
Constitution. However, the moment this line is crossed and the message conveyed 



 

16 
 

is that Umar Khalid has been proved guilty or there is sufficient evidence against 
him to prove him guilty, it would become media trial which is not permissible in law. 
Law in this behalf has been authoritatively laid down by the Hon'ble High Court of 
Bombay in the matter of Nilesh Navlakha  vs Ministry of Information & Broadcasting, UOI 
& Ors. (2021) SCC Online BOM 56. On the basis of that judgment, NBDSA has also 
issued Advisories on "Media Trial" dated 6.11.2020 and 20.2.2021 while reporting 
on any ongoing criminal investigation/ related matters. 
 
In view of the aforesaid, NBDSA took serious objection to the sensationalist taglines 
and tickers aired during the broadcasts such as "Umar Khalid is the Mastermind of Delhi 
riots", "Umar Khalid plotted the Delhi riots", "He burnt Delhi, he is not a comrade, he is a 
rioter", "Umar Kahlid and Sharjeel Imam biggest Masterminds", "Sharjeel-Umar incited 
violence", "In the name of Muslims, Umar-Sharjeel plan riot", "Command of the protest (anti-
CAA)…plan for a riot; "Umar Khalid is a terrorist?" which gave an impression that the 
accused had already been declared guilty. In view of the same, the broadcasts violated 
the principles of Impartiality, Objectivity and Neutrality enshrined under the Code 
of Ethics & Broadcasting Standards and Guidelines issued by the Authority.  
 
No doubt, some of the taglines contained question marks. If all taglines were with 
question marks along with specific contents that these were charges only and yet to 
be proved, the matter would have been different. Insofar as the programmes in 
question are concerned, when viewed in entirety, the broadcasters cannot deny the 
fact that these taglines create a certain perception amongst the public. Therefore, it 
is important that taglines and/or hashtags be used carefully  especially in 
controversial matters.   
 
 In view of the above , these broadcasters/channels are advised to exercise restraint 
and not to broadcast such taglines and/or hashtags which project the accused in a 
manner as if he/she is guilty.  
 
NBDSA also directs that the video of the said broadcast, if still available on the 
website of the channel, or YouTube, or any other links, be removed immediately, 
and the same should be confirmed to NBDSA in writing within 7 days of receipt of 
the Order. 

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the 
complainant and the broadcaster accordingly. 
 
NBDSA directs NBDA to send: 
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster; 
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA; 
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and 
(d) Release the Order to media. 
 



 

17 
 

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 
 

Sd/- 
 

Justice A.K Sikri (Retd.)  
Chairperson 

Place: New Delhi  
Date : 13.06.2022 
 


